خوش آمدید - امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
استاد جلال ذوالفنون

استاد جلال ذوالفنون

جلال ذوالفنون موسيقي‌دان و نوازنده ايراني سه‌تار بود. او در سال ۱۳۱۶ در آباده به دنيا آمد. در کودکي به همراه خانواده‌اش به تهران مهاجرت کرد و فراگيري موسيقي را از ده سالگي در خانواده اي اهل موسيقي شروع کرد. ذوالفنون از کودکي توسط پدر و برادر بزرگش محمود با نغمات موسيقي آشنا شد.

سپس از نه تا هجده سالگي براي تحصيل به هنرستان موسيقي ملي رفت و در آنجا با سازهاي ديگري چون تار و ويلن آشنا شد. ويلن را نزد برادرش محمود ذوالفنون آموخت. در هنرستان تحت آموزش موسي معروفي در زمينه سه‌تار قرار گرفت.

در زمان تاسيس رشته موسيقي در دانشکده هنرهاي زيبا، در آنجا پذيرفته شد. او به مدت ۴ سال به تحصيل موسيقي و آشنايي بيشتر با موسيقي كلاسيك ايراني در دانشگاه تهران(از سال۱۹۶۷ تا ۱۹۷۱) پرداخت.

آشنا شدن ذوالفنون با شخصيت‌هاي موسيقي ملي ايران از جمله نورعليخان برومند و دکتر داريوش صفوت، دريچه اي جديد از موسيقي اصيل ايراني و امکانات گسترده سه‌تار به روي او گشود و از سال ۱۳۴۶ فعاليت خود را روي سه‌تار متمرکز کرد.

او همچنين دوره آموزش هنر در وزارت فرهنگ و هنر به مدت ۴۰ ساعت به منظور آشنايي با روش هاي جديد آموزش تحصيل موسيقي و تحقيق در مقطع فوق ليسانس به مدت ۴ سال در مركز حفظ و اشاعه موسيقي وابسته به سازمان راديو و تلويزيون پشت سرگذاشت.

او از دانش اساتيدي چون ابوالحسن صبا، ارسلان درگاهي و همچنين راهنمايي‌هاي احمد عبادي بهره گرفت. پس از پايان دانشکده در همان جا و در مرکز حفظ و اشاعه موسيقي ملي به تدريس سه‌تار مشغول شد. ذوالفنون در اين سال‌ها از رهنمودهاي يوسف فروتن و سعيد هرمزي از نوازندگان قديمي سه‌تار بهره برد.

جلال ذوالفنون آثار نوشتاري و صوتي فراواني در زمينه موسيقي ايراني از خود به يادگار گذاشته که از بين آنها مي‌توان آلبوم‌هاي گل صدبرگ و آتش در نيستان با صداي شهرام ناظري را نام برد. همچنين يکي ديگر از آثار او، مستانه با صداي عليرضا افتخاري است.

ذوالفنون ساليان متمادي در زمينه تحقيق موسيقي تلاش کرد و سعي کرد جوانان را با اين حوزه آشنا سازد. مهم‌ترين کار وي پس از تحقيق، تدريس بود. سرانجام جلال ذوالفنون ۲۸ اسفند ۱۳۹۰ در کرج درگذشت.

فعاليت هاي هنري:

۱- كنسرت موسيقي در انجمن فرهنگي ايران و شوروي تكنوازي تار ۱۹۵۸

۲- فعاليت در سازمان راديو و تلويزيون از ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۷

۳- تدريس موسيقي دركانونهاي هنري و آموزشي از مقطع كودكستان تا دانشگاه از ۱۹۵۸ تا سال هاي اخير

۴- كنسرت هاي متعدد در ايران- ژاپن- كشورهاي اروپايي- امريكا-كانادا- استراليا از ۱۹۵۸ تا سال هاي اخير

۵- همكاري با موريس بژاز در زمينه تلفيق موسيقي ايراني با باله هاي اروپايي

۶- تحقيق روي موسيقي فولكور ايران در مركز حفظ و اشاعه موسيقي ايراني

۷- همكاري با ژان دورينگ در زمينه آشنا كردن ايشان با  موسيقي ايراني در سالهاي ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۰

۸- شركت در سمينار موسيقي در ژاپن بنا به دعوت سازمان هنري (a.t.p.a) به منظور معرفي موسيقي ايران به كشورهاي خاور دور در ۱۹۷۶

۹- همكاري با موسسه dela munot (دولامونته) بروكسل به منظور معرفي موسيقي ايران به كشورهاي اروپاي غربي

۱۰- همكاري با موسسه word music inisttute به منظور اجراي كنسرت در نيويورك و معرفي موسيقي ايران به ملل دنيا ۱۹۹۴

۱۱- اجراي كنسرت در محل سازمان ملل متحد در نيويورك به منظور معرفي موسيقي ايران به ساير ملل در سال ۱۹۹۴

تاليفات و آثار:

۱- تهيه نوارهايي كه سه تار در آنها نقش اصلي دارند مانند: گل صد برگ-آتش در نيستان- شيدايي و دهها نوار ديگر

۲ – تهيه نوارهايي در زمينه آموزش سه تار

۳ – تديون تجربيات ۳۵ ساله در زمينه آموزش موسيقي بصورت كتاب در چهار جلد

۴ – كتابي در زمينه آناليز آثار درويش خان

۵ – تاليف مقالات گوناگون در زمينه موسيقي ايراني در نشريات ايراني و خارجي

۶ – تهيه نوارهايي در زمينه تكنوازي سه تار با عناوين: پرواز-پرند-پيوند – دل آوا – هجده تصنيف – رديف شور و ..

۷- تهيه آثاري از موسيقي عرفاني ايران با همكاري سهيل ذوالفنون در امريكا با عناوين كرد بيات و سفر روحاني ۱۳۷۰

۸ – تاليف کتاب «مكتب موسيقي ذوالفنون» كتابي فني در زمينه روش نوازندگي ذوالفنون

۹ –  تاليف كتاب تحقيقي در زمينه روان شناسي جامعه شناسي فلسفه هنر و ارائه راهكارهايي در زمينه حركت صحيح موسيقي ايراني تحت عنوان گل صد برگ  و يا  موسيقي ايران از ديدگاهي ديگر

۱۰ – نوار گروهي تحت عنوان سيم آخر روي اشعار مولانا

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است